Pemerkasaan Institusi Penghulu



9pemerkasan
ALOR SETAR 9 Mac - Institusi penghulu di negeri ini amat besar peranannya dalam mendekatkan rakyat dengan Kerajaan melalui penyampaian pelbagai maklumat dan ia juga merupakan penghubung urusan wakil rakyat dengan masyarakat setempat.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, penghulu menjadi penyambung antara jajahan dengan wakil rakyat pada peringkat bawahan yang menghubungkan urusan pemimpin masyarakat yang lain sama ada peringkat parti atau dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
“Oleh itu, sekiranya penghulu terus diperkasakan, banyak faedah yang diperoleh di samping faedah kepada kedudukan institusi penghulu itu sendiri,” ujarnya pada majlis perjumpaan bersama penghulu-penghulu di Bilik Jamuan, Blok E, Wisma Darul Aman.
Menurutnya, sekiranya lebih banyak faedah dan kebaikan yang diperoleh penghulu di negeri ini, mungkin lebih banyak lagi maklumat yang diperlukan diperoleh dari mereka.
“Penghulu itu sendiri mampu memikirkan langkah-langkah terbaik bagi mengatasi masalah yang dihadapinya. Dengan adanya pelbagai kemudahan yang diberikan oleh Kerajaan, kita berharap khidmat mereka lebih baik dan boleh merancang banyak perkara untuk kebaikan negeri ini, insya Allah,” katanya.
Sumber : UMTK