Pembangunan Lestari Bakal Dibina Di Kedah



8PEMBANGUNAN
ALOR SETAR 8 Mac – Sebuah projek kediaman dan komersial bernilai RM160 juta akan dibangunkan di atas tanah berkeluasan 7,284 meter persegi milik Yayasan Islam Negeri Kedah (YINK) di Jalan Kolam Air.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, projek tersebut yang terletak di lokasi strategic dan bernilai tinggi itu akan melibatkan kerjasama strategik antara YINK dan Permodalan Kedah Berhad (PKB).
“Projek pembangunan bercampur ini terdiri daripada dua blok kondominium dengan 455 unit kediaman, sebuah bangunan lima tingkat dengan pusat dakwah, dewan persidangan, bilik kuliah, tempat letak kereta dan pejabat,” ujarnya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis pecah tanah projek berkenaan di Jalan Kolam Air.
Selain itu, tambahnya, projek berkenaan turut membangunkan sejumlah 41 unit lot perniagaan dan 900 petak tempat letak kereta. Langkah proaktif YINK membangunkan tanah di kawasan perniagaan dan pentadbiran serta bersebelahan dengan Pusat Transformasi Bandar (UTC) itu merupakan langkah tepat untuk menjayakan Pelan Transformasi Kedah 2013-2018.
“Lebih menarik, pembangunan tanah ini melibatkan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan dua syarikat milik Kerajaan (GLC) Kedah. Sehubungan itu, saya suka mengajak semua GLC agar dapat menjalinkan kerjasama strategic ini bagi membangunkan Kedah. Di sinilah peranan sebenar GLC supaya setiap inisiatif yang telah dimuktamadkan di dalam Pelan Transformasi Kedah 2013-2018 dapat direalisasikan,” jelasnya.
Menteri Besar memberitahu, tempoh masa selama dua tahun disasarkan untuk menyiapkan projek berkenaan. Beliau berharap agar projek itu dapat dilaksanakan mengikut jadual kerana kelewatannya akan memberi kesan yang tidak baik kepada setiap pengguna di sekitarnya.
“Perlu juga diingatkan bahawa kejayaan sesuatu projek pembangunan bukan sahaja diukur dari aspek kecekapan pembinaan tetapi juga terhadap aspek lestari yang menitikberatkan kesejahteraan persekitaran,” katanya.
Sumber : UMTK