Operasi Kutipan Letak Kereta Diswastakan



20operasi
ALOR SETAR 19 Mac - Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) akan menswastakan perkhidmatan kutipan caj tempat letak kereta terbuka kepada sebuah syarikat, Kayangan Parking Sdn. Bhd. berkuat kuasa 1 April depan.
Datuk Bandar Alor Setar, Datuk Mat Noh Ahmad berkata, penwastaan operasi dan pengurusan tempat letak kereta itu dilaksanakan bagi meningkatkan kecekapan dan pengurusan kutipan caj tempat letak kereta terbuka di bandar raya ini.
“Sebanyak 5,189 petak letak kereta yang berada di bawah pentadbiran MBAS terlibat dalam penswastaan itu.
“Antara kawasan terlibat ialah di sekitar pusat bandar, Jalan Istana Kuning, Jalan Stadium, pusat perniagaan Kompleks Sultanah Sambungan, Simpang Kuala, Persiaran Sultan Abdul Halim dan Jalan Putra,” katanya dalam sidang akhbar di pejabat MBAS, di sini hari ini.
Yang turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Kayangan Parking Sdn. Bhd., Ahmad Hazery Che Din.
Mat Noh berkata, MBAS hanya akan bertanggungjawab melakukan operasi penguatkuasaan seperti mengeluarkan saman dan kompaun kepada pengguna kenderaan yang engkar.
Katanya, selaras dengan penswastaan itu, semua operasi tempat letak kereta terbuka ini akan menggunakan sistem letak kereta berkupon berbanding sistem letak kereta bermeter yang diperkenalkan sebelum ini.
“Pengguna boleh mendapatkan kupon-kupon tersebut daripada 200 ejen yang dilantik oleh pihak Kayangan Parking Sdn. Bhd. di sekitar bandar raya ini.
“Setiap kupon dijual pada harga RM4 dan mempunyai 10 keping kupon untuk tempoh satu jam atau setengah jam.
“Selain sistem berkupon, pengguna juga boleh mendapatkan pas bulanan letak kereta yang dijual pada harga RM70 dan sah untuk tempoh sebulan,” katanya.
Oleh : Safina Ramli
Sumber : Utusan