Labur RM106 Juta Biaya Stesen Janakuasa Elektrik



23majunaka
PADANG TERAP 23 Mac – MAJUNAKA Eco Energy Sdn Bhd melabur kira-kira RM106 juta bagi melaksanakan projek stesen janaelektrik yang pertama di Malaysia bagi menghasilkan Tenaga Boleh Baru (TBB) melalui sekam padi yang akan menjana 9.95 Megawatt kuasa elektrik.
Pengerusinya, Dato’ Syed Sobri Syed Hashim berkata, projek berkenaan yang akan memproses kira-kira 300 tan sekam padi sehari dari Kedah dan Perlis membabitkan keluasan 2.8 hektar di Padang Kerasak dan ia dijangka mula beroperasi pertengahan tahun 2015.
“Syarikat telah mendapat kelulusan daripada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestasi serta Suruhanjaya Tenaga untuk membangunkan projek stesen janakuasa tenaga yang pertama di negara ini,” ujarnya kepada pemberita selepas majlis pecah tanah Stesen Janaelektrik Sekam Padi 9.95 Megawatt di Naka.
Majlis perasmian disempurnakan oleh Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, YB. Dato’ Seri Mahawangsa Mahdzir Khalid.
Menurutnya, stesen janaelektrik itu direka untuk menjana tenaga elektrik secara berterusan dengan menggunakan sekam padi sebagai bahan bakar utama. Stesen ini juga direka untuk menepati keperluan teknikal bagi mengeksport tenaga elektrik ke Sistem Grid Pembahagian Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Beliau berkata, lebih daripada tujuh Megawatt tenaga elektrik yang dijananya akan dijual kepada TNB manakala selebihnya akan digunakan oleh stesen sendiri.
“MAJUNAKA diberi konsesi sehingga 2032 untuk menjual tenaga elektrik yang menjana itu kepada TNB pada kadar jualan yang kompetitif. Mengikut perjanjian, syarikat akan mula menjual tenaga elektrik yang dihasilkannya kepada TNB bermula 1 Januari 2015,” jelasnya.
Tambahnya, reka bentuk keseluruhan stesen itu serta sistemnya akan direka oleh pasukan 15 jurutera Bumiputera tempatan. Manakala, sistem turbin stesen janakuasa ini bakal menggunakan teknologi dari Jepun.
Sumber : UMTK