Kemajuan Luar Bandar Dipertingkat



8kemajuan
PUTRAJAYA 8 Mac – Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah telah mengenal pasti beberapa pembaharuan yang akan dilaksanakan di Negeri Kedah.
Menterinya, YB. Dato’ Seri Mohd Shafie Apdal berkata, di Negeri Kedah, pihaknya bukan sahaja akan memberikan tumpuan kepada pembangunan prasarana semata-mata, tetapi akan membangunkan kegiatan ekonomi di kawasan luar bandar.
“Ini bagi memastikan Kedah tidak ketinggalan daripada kemajuan dalam sektor ekonomi. Sebanyak RM4.5 bilion diperuntukkan kepada kementerian ini untuk pelaksanaan projek pembangunan  luar bandar pada tahun ini,” jelasnya kepada pemberita selepas menghadiri Sesi Perjumpaan Pegawai-Pegawai Daerah Negeri Kedah bersama Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.
Menurutnya, daripada jumlah itu, sebanyak RM137.7 juta diperuntukkan untuk pembangunan kawasan luar bandar di Kedah merangkumi pelbagai program dan projek.
“Sehubungan itu, saya amat berharap kerjasama daripada Kerajaan Negeri Kedah khususnya Pegawai-Pegawai Daerah Negeri Kedah untuk membantu kementerian dalam melaksanakan program dan projek yang dirancang di Kedah,” ujarnya.
Turut hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar dan Pembasmian Kemiskinan Negeri Kedah, YB. Datuk  Mohd Tajudin Abdullah.
Sumber : UMTK