Kedah Kaji Semula Akta Hiburan

8kedah
ALOR SETAR 8 Januari -  Kerajaan Negeri akan mengkaji semula Akta Hiburan di Kedah bagi membolehkan penambahbaikan dibuat pada penguatkuasaan tertentu.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga serta Pembangunan Insan, YB. Badrol Hisham Hashim berkata, pihaknya membekukan pengeluaran lesen baharu pusat hiburan buat sementara.
“Selepas kita mengambil alih pentadbiran di Kedah, saya mendapati terlalu banyak pusat hiburan di negeri ini. Keputusan membekukan pengeluaran lesen baharu hanya untuk sementara sehingga suatu tempoh diberitahu kelak,” jelasnya.
Menurutnya, keputusan itu dibuat bagi membolehkan pihaknya merangka dan mengkaji semula akta sedia ada untuk diteliti secara terperinci. Kerajaan Negeri hanya membenarkan pembaharuan lesen pusat hiburan dibuat selepas mendapat sokongan daripada jabatan teknikal.
“Kita akan buat penguatkuasaan secara berterusan dalam memastikan keseimbangan berlaku antara tuntutan orang bukan Islam dan Islam terhadap isu hiburan di negeri ini,” ujarnya.
Difahamkan, kajian Akta Hiburan itu mungkin akan mengenakan syarat tambahan kepada larangan orang Islam untuk memasuki pusat karaoke, disko dan pub.
Sehingga kini, sebanyak 957 lesen hiburan dikeluarkan sejak pentadbiran Kerajaan terdahulu dan pimpinan sebelumnya dan jumlah keseluruhan cukai dikutip Kerajaan Negeri daripada hasil pusat hiburan itu adalah RM7,686,555.76.
Sumber : UMTK