Kaji Projek Perumahan

8kaji
ALOR SETAR 8 Januari – Proses menaiktaraf projek perumahan terbengkalai di Taman Sri Ampang dikaji semula selepas rungutan 30 pembeli asal tentang kenaikan harga tiga kali ganda dari tawaran asal setelah diambil alih pemaju lain.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga serta Pembangunan Insan, YB. Badrol Hisham Hashim berkata, projek itu diserahkan kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) untuk melantik pemaju baharu bagi menyelaras kerja terbengkalai selepas kegagalan pemaju asal.
“Peningkatan harga rumah asal RM59,000 kepada RM140,000 dibuat berdasarkan situasi pasaran semasa. Kita akan lihat semula isu dibangkitkan pembeli. Buat masa ini, projek itu masih diperingkat rundingan oleh kementerian. Penyelesaian boleh dibuat dengan memberi keuntungan kepada kedua-dua pihak,” ujarnya.
Menurutnya, sejak tahun 2013, dua projek perumahan terbengkalai di Kedah diambil alih KPKT iaitu masing-masing di Taman Sri Ampang dan Langkawi.
Sumber : UMTK