Projek Naiktaraf Terminal Jeti Kuala Kedah

2projek
ALOR  SETAR 2 November - Projek naik taraf Terminal Jeti Kuala Kedah dengan anggaran kos lebih RM150 juta sudah diluluskan Perdana Menteri, YAB. Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan, YB. Dato’ Mohd Rawi  Abdul Hamid berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Perdana Menteri ketika lawatannya ke Kedah baru-baru ini.

“Jeti Kuala Kedah adalah satu projek yang sentiasa kita bagi keutamaan. Hasil pertemuan bersama Perdana Menteri, beliau meluluskan peruntukan untuk projek itu. Tetapi ia perlu mengambil sedikit masa untuk merangka reka bentuk dan lain-lain keperluan di jeti itu,” ujarnya.

Menurutnya, sudah tiba masanya Jeti Kuala Kedah dibuat penambahbaikan sesuai dengan zaman, permintaan dan kegunaan masyarakat yang semakin meningkat.

“Saya yakin kelulusan itu menggembirakan orang Pulau Langkawi, terutama mereka yang selalu berulang-alik ke tanah besar. Saya juga yakin projek itu dapat membangunkan ekonomi penduduk di Pulau Langkawi dan Alor Setar,” katanya.

Tambahnya, mana mungkin jeti yang berumur lebih 20 tahun itu mampu menampung kedatangan pelancong yang semakin ramai. Oleh sebab itu, perbandingan antara Jeti Kuala Kedah dan Jeti Kuala Perlis amat jauh sekali apabila hampir 80 peratus pelancong yang datang ke Pulau Langkawi menggunakan Jeti Kuala Kedah.

Sumber : UMTK