MYGAP Jamin Hasil Pertanian Bebas Bahan Kimia Bahaya

16mygap
ALOR  SETAR 16 November – Hasil pengeluaran pertanian di negeri ini dijamin bebas daripada bahan kimia berbahaya yang boleh memberi pelbagai jenis penyakit kepada pengguna melalui pelaksanaan Skim Amalan Pertanian Baik Malaysia (MyGap).

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani serta Pembangunan Usahawan, YB. Dato’ Suraya Yaacob berkata, Kedah adalah negeri yang pertama menggunakan kaedah MyGap bagi menjamin hasil pertanian berkualiti dan bebas bahan kimia.


“Melalui skim tersebut, hasil tani yang dikeluarkan seperti buah-buahan serta padi lebih segar dan berkualiti, sekaligus meningkatkan jaminan makanan. MyGap adalah jaminan kepada pengguna mengenai hasil tani yang tidak menggunakan racun atau bahan kimia berbahaya secara keterlaluan,” jelasnya pada Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Kedah 2014 di Taman Jubli Emas, Jalan Suka Menanti.


Menurutnya, kawasan sawah di negeri ini juga telah mempraktikkan kaedah MyGap yang bertujuan untuk menjaga kualiti beras negara.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Timbalan Setiausaha Kerajaan (Bahagian Pembangunan), Dato’ Haji Bakar Din dan Pengurus Besar Syarikat Perniagaan Peladang (MADA) Sdn Bhd, Mohd Dhia Ul-Rahman Ab. Manan.
Sumber : UMTK