Pameran Petrosains Dino Trek 2


19pameran
ALOR SETAR 19 Oktober– Kira-kira 80,000 orang dijangka menyaksikan sembilan dinosaur animatronik di Pameran Petrosains Dino Trek 2 yang diadakan di Balai Seni Negeri.

Pengerusi Lembaga Petrosains, Norliza Kamarudin berkata, pameran selama lapan bulan itu memberi peluang kepada pengunjung untuk merasai pengalaman sebenar seperti berada ketika di zaman reptilia itu.

Menurutnya, dinosaur animatronik yang dipamerkan boleh mengeluarkan bunyi dan bergerak. Pameran itu boleh menjadi pencetus minat untuk mengenali bidang sains secara tidak langsung.

“Program tersebut perlu mempunyai sokongan dan kerjasama daripada swasta dan Kerajaan kerana ia memberi manfaat kepada rakyat untuk meningkatkan ilmu dalam bidang sains paleontologi.

Pameran Petrosains Dino Trek 2 itu dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir.Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Kesenian, Kebudayaan dan Warisan serta Badan-Badan Bukan Kerajaan, YB. Aminuddin Omar.

Sumber: UMTK