ABBOTT Perluas Kapasiti Pembuatan Ke Malaysia

10abbott
KULIM 10 September - Syarikat Abbott mengumumkan akan melabur sebanyak USD$60 juta bersamaan RM180 juta bagi membina sebuah kilang di Taman Perindustrian Kulim Hi-Tech yang terletak di Negeri Kedah untuk menghasilkan kanta intraokular yang digunakan untuk merawat mereka yang mengalami masalah katarak.

Kilang ini merupakan pelaburan dalam sektor pembuatan yang pertama untuk syarikat penjagaan penglihatan Abbott di Malaysia, seterusnya memperluaskan rangkaiannya di seluruh dunia. Operasi kilang itu dijangka bermula pada tahun 2015 dengan pengeluaran produk pertama dalam separuh kedua tahun 2016. Kilang tersebut akan digunakan untuk membekalkan pasaran kanta intraokular global.

Abbott adalah sebuah syarikat penjagaan kesihatan global terkemuka yang berdedikasi dalam meningkatkan kualiti hidup melalui pembangunan produk dan teknologi yang meliputi segala aspek penjagaan kesihatan.

Majlis perasmian pecah tanah Kilang Abbott Manufacturing Malaysia Sdn Bhd di Kulim Hi-Tech Park itu disempurnakan oleh Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir.

Sumber : UMTK