Program Kelas Bimbingan Akademik Mampu Lahir Pelajar Cemerlang


20 Kelas Bimbingan
YAN 20 Ogos - Seramai 200 peserta Program Kelas Bimbingan Akademik anjuran Maybank Islamic meraih keputusan cemerlang dengan memperoleh keputusan 6A dan ke atas dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013.

Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Islamic Berhad, Muzaffar Hisham berkata, kelas itu adalah program pendidikan Maybank Islamic yang dijalankan dengan kerjasama Yayasan Pelajaran MARA (YPM) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

“Pembiayaan RM1 juta diperuntukkan bagi program ini dan 1,940 pelajar yang kurang bernasib baik yang terpilih mengikuti kelas bimbingan di 23 MRSM di seluruh negara pada 2013. Peserta program diberikan pendedahan pembelajaran di MRSM melalui guru serta pelajar cemerlang MRSM sebagai mentor.

“Berdasarkan pencapaian pelajar yang memberangsangkan itu, kami menambah bilangan peserta kepada 2,700 dan 27 MRSM dikenal pasti termasuk dua di Kedah pada tahun ini,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Bantuan Maybank Islamic di Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) Bukit Besar, di sini.
Majlis pelancaran itu disempurnakan oleh Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir.

Pada majlis itu, tiga program tanggungjawab sosial korporat Maybank Islamic dilancarkan iaitu Program Bimbingan Maybank Islamic dengan kerjasama YPM dan MRSM, Bantuan Dana Pendidikan kepada 10 Institusi Pengajian Tinggi (IPT0 awam dan swasta.

Maybank Islamic turut menyumbang sebanyak RM130,000 kepada Kerajaan Negeri Kedah bagi pembiayaan pembangunan 11 sekolah pondok.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Ketua Pengarah Majlis Amanah Rakyat (MARA), Dato’ Ibrahim Ahmad dan Pengerusi YPM, Dato’ Yussoff Dohab.

Sumber : UMTK